Neutral Citation No. Ref: MOR9380

Judgment: approved by the Court for handing down | Delivered: 11/09/2014
(subject to editorial corrections)™

IN HER MAJESTY’'S COURT OF APPEAL IN NORTHERN IRELAND

BETWEEN:
SIR GERRY LOUGHRAN
Plaintiff;
-and-
CENTURY NEWSPAPERS LIMITED
Defendant

Before: Morgan LCJ, Coghlin L} and Weir J

MORGAN LCJ (giving the judgment of the court)

[1] The plaintiff is a former head of the Northern Ireland Civil Service and was
Permanent Secretary of the Department of Enterprise, Trade and Investment
(“DETI”) between 1991 and April 2000. The defendant is the publisher of the News
Letter, a daily newspaper. Both parties appeal various aspects of two interlocutory
judgments given by Mr Justice Gillen on 13 November 2013 (“the First Judgment”)
and 25 February 2014 (“the Second Judgment”) in the context of proceedings
commenced by a High Court Writ of Summons issued on 10 October 2012 by which
the plaintiff claimed damages, including aggravated and exemplary damages, for
libel in respect of words published or caused to be published by the defendant in
articles entitled “Retired top civil servants involved” and “Call in PSNI over
suspected fraud, say MLAs”. Mr Ringland QC appeared on behalf of the plaintiff
with Mr McMahon. Sir Edward Garnier QC appeared on behalf of the defendant
with Mr Scherbel-Ball. We are grateful to all counsel for their helpful written and
oral submissions.



Background

[2]  On 29 November 2011 the Northern Ireland Audit Office Comptroller and
Auditor General published a report entitled DETI: The Bioscience and Technology
Institute (“the NIAO Report”). On 18 January 2012 the Northern Ireland Assembly
Public Accounts Committee (“PAC”) met to consider the NIAO Report. PAC
produced a report entitled Report on the Bioscience and Technology Institute ("the PAC
Report”) and on 21 May 2012 sent it to the press. These reports concerned the
Bioscience and Technology Institute (“BTI"”) which had been set up in 1998 as a not-
for-profit company to provide a cutting edge building for new biotech companies to
use as a base. It had purchased a building in 2005 which was then repossessed by
the bank leading to a loss of public funds.

[3] On 21 May 2012 the PAC Report was sent to the press with a press release
and a memo of corrections to be read in conjunction with specified pages. There was
an embargo on use of these materials until 00:01hrs on 23 May 2012. On 23 May
2012 the News Letter published articles on pages 8 and 9 of its print edition. The
articles contained material and comment based on extracts from the PAC Report
including the minutes of proceedings relating to the PAC Report and the minutes of
evidence which was ordered to be published by PAC.

[4]  The headline of the article across the centre of pages 8 and 9 (“the First
Article”) was “Call in PSNI over suspected fraud, say MLAs". The First Article
contained a large number of criticisms of the BTI, Invest NI, and officials of DETI for
their alleged incompetence and mismanagement of the project. It did not refer to the

s

plaintiff by name but made reference to “‘the most senior officials’ in the

department” and “the most senior officials responsible”.

[5] To the immediate right of the First Article was a smaller article (“the Second
Article”) entitled “Retired top civil servants involved”. The Second Article drew
attention to the fact that the plaintiff had been Permanent Secretary in DETI up until
April 2000 and had been “named in the ..... Report because of ... involvement with
the BTI project”. Pages 8-9 contained two further articles entitled “Private investor
was the one asking the awkward questions” (“the Third Article”) and “Science

project promised much”.

[6] On the same day as the articles were published in the print edition of the
News Letter, the First and Second Articles (together with the Third Article) were
published in verbatim identical form on separate pages of the News Letter’s website
at www.newsletter.co.uk (“the Online Articles”).




[7] In addition, on 23 May 2012 the newspaper’s political correspondent and
author of the Articles published a tweet on his Twitter account (“the Tweet”) which

read:

“Top Belfast doctors and two former heads of the civil
service involved in saga which MLAs suspect involved
fraud:  newsletter.co.uk/news/local/ call-in-PSNI-over-
suspected-fraud-say-mlas-1-3871176".

On receipt of a complaint on 24 May 2012 from the plaintiff's solicitor, the defendant
deleted the Online Articles and the Tweet without admission of liability.

The History of the Proceedings

[8] By his Writ of Summons issued on 10 October 2012 the plaintiff claimed
damages for libel in respect of words published by the defendant in articles entitled
“Retired top civil servants involved” and “Call in PSNI over suspected fraud, say
MLAs”. The plaintiff submitted that it was abundantly clear from the PAC Report
that the plaintiff's involvement in the matters considered by PAC was minimal and
there was no suggestion that he was suspected of fraud or involved in the many
failings that characterised the project. On 25 October 2012 the respondent entered an

Appearance.

[91  On 17 January 2013 the plaintiff served a Statement of Claim in respect of the
Articles and the Tweet. On 25 February 2013 the defendant served a Defence
asserting statutory qualified privilege and/or common law reporting privilege and
denying that the Tweet was capable of referring to the plaintiff. On 21 May 2013 the
plaintiff amended the Writ (having been granted permission by Mr Justice Gillen by
order dated 16 May 2013) to include the claim in respect of the Tweet. On 31 May
2013 the plaintiff served an Amended Statement of Claim to advance the case that
the Tweet identified the plaintiff because the Tweet readers would also have read
the Articles. On 21 June 2013 the defendant served an Amended Defence denying
that the Tweet was capable of referring to the plaintiff. On 16 July 2013 the plaintiff
served a Reply to the Amended Defence which included the allegation that the

publications were malicious.

[10] On 20 August 2013 the plaintiff served an Amended Statement of Claim to
allege two further defamatory meanings. On 6 September 2013 the plaintiff issued a
summons for permission for these amendments which was dealt with in the Second
Judgment. On 19 December 2013 the plaintiff issued another summons for
permission to further amend the Statement of Claim to include particulars alleging
that the Online Articles and Tweet referred to and were understood to refer to the

3



plaintiff and to amend the plaintiff's Reply, in respect of malice, to the defendant’s
amended Defence. On 24 January 2014 the plaintiff further amended the Statement
of Claim in relation to the alleged identification of the plaintiff by twitter followers.

The Applications and the Decisions of the Learned Trial Judge

[11] Section 15 of the Defamation Act 1996 (“1996 Act”) provides that the
publication of any report or other statement mentioned in Schedule 1 to the Act is
privileged unless the publication is shown to be made with malice. The section does
not apply to the publication to the public, or a section of the public, of matter which
is not of public concern and the publication of which is not for the public benefit.
Schedule 1 of the 1996 Act includes at paragraph 7 a fair and accurate copy of or
extract from matter published by or on the authority of a government or legislature
anywhere in the world.

[12] On16 September 2013 the defendant issued a summons seeking an Order that
the question be tried as a preliminary issue of whether the publications complained
of were as a matter of law fair and accurate copies or extracts of matter published by
or on the authority of the Northern Ireland Assembly and were therefore protected
by statutory qualified privilege pursuant to section 15 of the Defamation Act 1996
and Schedule 1, paragraph 7; or, alternatively, were protected by qualified privilege
at common law. The summons also sought a ruling consequent to the determination
of the preliminary issue that such of the words complained of by the plaintiff which
the judge determined were not protected by qualified privilege were incapable as a
matter of law of referring to the plaintiff and/or bearing the defamatory meanings
alleged by the plaintiff. The entirety of the submissions have been concerned with
statutory qualified privilege only.

[13] The learned judge determined that the First Article in its entirety aitracted the
statutory protection of qualified privilege. He was satisfied that no reasonably
minded jury properly directed could conceivably come to any other conclusion but
that the report as set out in the First Article was fair and accurate. He recorded that
he found no evidence of intermingling of extraneous material with the material for
which privilege was claimed, no over-embellishment of the extracts from the PAC
Report, no excessive commentary, no misleading headline or any other feature of the
Eirst Article that would serve to deprive it of qualified privilege. Discrepancies
adverted to by Counsel for the plaintiff were, in the learned judge’s opinion, minor
inaccuracies which fell well within the ambit of editorial discretion and could not be
said by any reasonable member of a jury to amount to a critically different text from
that contained in the PAC Report. The First Article did not name the plaintiff and
there was nothing outside conventional and acceptable editorial discretion in the fact

4



that the First Article did not expressly state that the plaintiff was only employed as
Permanent Secretary of the DETI until April 2000. Further, only a perverse jury
could conclude that the contents of the First Article were not in the public interest or
of public benefit. A report of this nature dealing with misfeasance in the realm of
public funds was self-evidently a matter of public concern and published for the

public benefit.

[14] The learned judge concluded that the combination of the First and Second
Articles amounted to a hybrid publication attracting the principles set out in
Curistan v Times Newspapers Ltd [2008] 3 All ER 486. Whilst the First Article was
protected by statutory qualified privilege, the Second Article was not so protected.
The correct approach to determining the meaning of the non-privileged part was to
separate it from the privileged part and interpret it in its own terms. However, the
privileged material formed part of the context in which the non-privileged material
was to be interpreted. If, however, the plaintiff were able to show that the
newspaper was adopting the privileged material as its own statement then it could

rely upon the contents.

[15] As regards the Online Articles and Tweets, the learned judge stated that the
same principles applied. However, the parties had raised different arguments in
relation to these publications which included the defendant’s submissions that the
plaintiff must establish by fact or inference that the relevant articles had been read
by a relevant number of persons within the jurisdiction. The learned judge recorded
that the plaintiff bore the burden of proving that the words complained of were read
or seen by a third party. He considered that it was too early, at this preliminary
stage, to ascertain what the facts proven by the plaintiff would be and so rejected the
defendant’s submission that he should rule at this stage that there was no basis for
any claim arising out of the Online Articles and Tweet.

[16] Consequent on the learned judge’s determination relating to qualified
privilege, the defendant sought a ruling striking out the allegations of malice
contained in the plaintiff's proposed amended Reply. On 6 September 2013 the
plaintiff, pursuant to Order 20 Rule 5 of the Rules of the Court of Judicature
(Northern Ireland) 1980, sought by way of a summons and affidavit leave to further
amend his statement of claim and also indicated an intention to bring an application
to amend his Reply served in response to the defence although no summons had
been issued for that application.

[17] The learned judge concluded that the defendant’s application must fail. The
overriding objective of Order 1 Rule 1A of the Rules of the Court of Judicature
(Northern Ireland) 1980 must not eclipse the continuing and vital role of juries

5



absent circumstances where only a perverse jury could find for the plaintiff.
Whether the defendant was actuated by malice in the instant case was essentially a
question of fact for the jury provided always that there was evidence from which the
malice could be reasonably inferred. The critical question was whether there was
any evidence, taken at its highest, on which a jury properly directed could properly
infer that the defendant or its servant or agent knew that what was intended to be
said in the publication relied on was false or that they had a reckless indifference as
to the falsity. The learned judge considered that it was essentially a matter for the
jury to determine whether the reliance of the plaintiff on the NIAO Report was
without merit. The jury would have to decide whether on the one hand it would be
absurd to expect the defendant’s journalists to read what it contended was an
entirely separate and lengthy government report and evaluate the two reports
together or whether, as the plaintiff contended, the NIAO Report underlay the PAC
Report and it would be equally absurd to contend that the journalist would have
failed to read at least the chronology in order to get a timeline in respect of the
plaintiff’s limited involvement or, having read it, he could have made the
publications he did concerning the plaintiff. In sum, the learned judge concluded
that he was at this stage unable to conclude that no jury, properly performing its task
and properly directed, could justifiably uphold a finding of malice.

[18] The learned judge acceded to the plaintiff’s application to amend the
Statement of Claim and the Reply although not without some hesitation because of
the number of amendments to the pleadings and the delay. He concluded that it
was in the interests of justice to permit the amendments to ensure that the plaintiff
obtained a fair trial and that the defendant was fully apprised of the case it had to
meet. The trial was some time off so there was no injustice to the other party that
could not be compensated in costs particularly where the omissions were not fuelled
by any deliberate attempt on the part of the plaintiff to gain a tactical advantage.

The submissions of the parties

[19] The plaintiff submitted that the learned trial judge was wrong to assess in
isolation whether the contents of the First Article attracted statutory qualified
privilege. He accepted that in isolation the First Article could constitute a fair and
accurate report of the PAC report. He submitted, however, that the correct approach
was to examine all of the articles as a whole. The learned trial judge had correctly
concluded that the combination of the First and Second Articles amounted to a
hybrid publication. He then went on to find that the correct approach to
determining the meaning of this hybrid publication was to separate the First Article,
being privileged, from the non-privileged part which should be interpreted on its
own terms. The learned trial judge was wrong to exclude the First Article as part of
6



the hybrid publication that was to be examined, was wrong to identify it as only part
of the context and was wrong to conclude that the contents of the First Article could
only be relied upon where the plaintiff was able to show that the newspaper was

adopting the privileged material.

[20] The defendant contended that the Judge was correct to rule that a jury would
be perverse to determine that the First Article was anything other than a fair and
accurate summary or report of the PAC Report which was indisputably for the
public benefit on a matter of public concern. The First Article was a paradigmatic
example of what must be protected by statutory qualified privilege. The Judge
correctly dismissed the plaintiff’s complaints as amounting to “minor inaccuracies”
and correctly ruled that the First Article could not be said by any reasonable member
of a jury to amount to a critically different text from that contained in the Report.

[21] In respect of the online publications and the Tweet the learned trial judge
repeated this finding in relation to the First Article which was criticised by the
plaintiff for the same reasons. He determined, however, that it was open to the
plaintiff to adduce evidence at trial from which the inference may be drawn that
substantial publication of the contents of both articles had taken place in the context
of the online and Tweet publications. For that reason he concluded that he should
not at this stage accept the submission that there was no basis for any claim arising

out of those publications.

[22] The defendant submitted that the judge erred in not finding that the online
publications (which were identical to the hard copy publications, save for the Tweet)
were also protected by qualified privilege as a matter of law. It was submitied that
although he recognised that the same principles applied to the online publications at
paragraphs 38 and 41 of the First Judgment, he did not address or give any reasons
why he did not reach the same conclusion in respect of these online publications.
The First Article was reproduced verbatim online. On any account, the privilege
afforded to the hard copy article must apply to the online publication. The Tweet
itself was clearly a fair summary of the PAC Report, and did not name the plaintiff.
We consider that the learned trial judge applied the same principles at paragraph 41
of his judgment and that no question of inconsistency arises on this issue.

[23] In respect of the finding on malice the defendant submitted that the judge
erred in permitting the plaintiff’s case to be put before a jury. At paragraph 18 of the
second judgment he relied upon the wrong test for a case of malice to proceed to
trial. He failed to consider at all the requirement for the plaintiff to plead and
establish a prima facie case that the defendant’s dominant motive for the
publications was malicious. The plaintiff did not even plead this. Moreover, the

7



plaintiff's case on malice substantially repeated the allegations of unfairness and
inaccuracy which the learned trial judge had completely rejected in his first
judgment. The pleading of malice was irreconcilable with the first judgment and
could not be sustained. The judge also erred at paragraph 30 of the second judgment
in permitting the plaintiff to rely on matters in support of his case on malice which
were simply not pleaded. That was plainly impermissible. An allegation of malice
must be clearly and properly pleaded. This was a pleading of malice which could
not be sustained and which the court had a duty not to permit to be advanced to
trial.

[24] The judge also further erred by not applying the appropriate test for malice in
the context of the contemporaneous reporting by a newspaper of legislative
publications. In such situations, the newspaper has a social and moral duty to
publish the allegations to its readers. Malice cannot be established by an
examination of whether the newspaper believed the allegations to be true or false or
was reckless to the truth. The newspaper had no knowledge of the truth or falsity of
the substance of the PAC Report. An enquiry into its knowledge of the fruth or
falsity of the allegations completely undermines the basis of this particular occasion
of privilege. Where there is such a duty to report, malice can only be established by
proof that the newspaper’s dominant motive was to injure the Appellant, not to
inform its readers of the contents of the PAC Report.

[25] The plaintiff submitted that the learned trial judge had applied the correct test
in determining that he should leave the issue of malice for the trial. He concluded at
paragraph 29 of the second judgment that the issue which the judge or jury may
have to determine is whether it constituted merely carelessness or negligence for the
defendant not to read the NIAO Report or whether it was such an obvious failure to
make available enquiries from the available documentation that it suggested that the
defendant was consciously indifferent to the truth or falsity of the subsequent
publications. Recklessness as to the truth or falsity of the statement was in law the
same as actual knowledge. The plaintiff also submitted that his primary case in
malice was that the defendant, and in particular Mr McBride, did read the PAC
Report and the letter of 21 May 2012 clarifying that the plaintiff was employed as
Permanent Secretary until April 2000 and therefore knew that the only material
event that occurred in the course of the plaintiff's tenure was the offer of funding
contained in the letter of 21 December 1999 and knew that the allegation of fraud or
suspected fraud against the plaintiff was false.

[26] In the alternative the defendant submitted that the judge erred by permitting

the plaintiff to amend his Statement of Claim to introduce a new and distinct cause

of action in respect of the Tweet based on an innuendo reference as to his identity.
8



This new claim was introduced well after the expiry of the limitation period and
indeed after the original trial window. It was based on substantially new and
controversial facts. The judge erred in not recognising this and in permitting this

new cause of acton to be introduced.

[27] The plaintiff submitted that his amendment in respect of the Tweet did not
introduce a new case based on a reference innuendo amounting to a distinct separate
cause of action. He contended that the cause of action was damages for libel in
respect of the Tweet. Reference or identification was one of the matters that must be
proved to establish the cause of action. The fact pleaded in respect of reference did
not constitute a new cause of action.

Consideration

Statutory Qualified Privilege

[28] In order to deal with this issue it is necessary to identify the basis upon which
the plaintiff makes his claim. The articles in question are spread over two facing
inside pages of the defendant’s newspaper. There is a heading in bold type "Call in
PSNI over suspected fraud, say MLAs" over both the First Article and the Second
Article. The subheading over the Second Article is "Retired top civil servants
involved". There were two further related articles on the same two pages but for the

purpose of this issue they are not material.

[29]  The plaintiff broadly accepts that the First Article is a fair and accurate report
of the PAC report. It noted the committee’s suspicion of fraud and a deliberate
cover-up. It described the case as "one of the starkest examples of incompetence and
mismanagement that this committee had ever examined”. It noted that the
committee said it would be difficult to overstate just how badly this project was
handled both by the funding bodies and by the BTI board itself and that the
committee noted a catalogue of negligence and ineptitude the nature and extent of
which could only be described as staggering,.

[30] The First Article did not mention the plaintiff. The Second Article refers to
the plaintiff and one other former senior civil servant. It says that the plaintiff went
on to become head of the civil service and had been permanent secretary of DETI
until April 2000. It then referred to two entities of which the plaintiff was chairman.

[31] The plaintiff's case is that the reference to the plaintiff under the heading and
subheading set out at paragraph 28 above gave rise to the meaning that the plaintiff
was responsible for the deficiencies and suspicions outlined in the PAC report when
one read the two articles together. The defendant’s submission is that the First



Article is protected by the statutory privilege under section 15 of the 1996 Act and
therefore cannot be taken into account. The plaintiff's answer to this is that the
manner in which the plaintiff was named introduces extraneous material or
alternatively that the defendant has adopted the allegations in the report in respect
of the plaintiff so that in either case the privilege is lost.

[32] As the learned trial judge found this was a hybrid report consisting of the
summary of the PAC report in the First Article which prima facie fell within section
15 of the 1996 Act and the newspaper’s additional commentary in the Second Article.
In Curistan v Times Newspapers Ltd [2008] EWCA Civ 432 the Court of Appeal in
England and Wales addressed the applicable principles in a case of this kind. In that
case the defendant published a newspaper article reporting that a Member of
Parliament had alleged in Parliament that the claimant had laundered money for the
IRA. The article also reported that in response to those allegations the claimant had

made a false claim about his company accounts. Among the issues arising in that
case were whether the reportage of the newspaper in relation to the accounts was
extraneous matter as result of which the report was no longer fair and accurate and
whether the newspaper had adopted the remarks of the Member of Parliament.

[33] In this case there is no dispute between the parties that unless the plaintiff can
establish that there was extraneous matter in the hybrid report as a result of which
the report was no longer fair and accurate or that the newspaper had adopted the
remarks within the PAC report the First Article was protected by qualified privilege
under section 15 of the 1996 Act. It could not be taken into account in those
circumstances in determining the meaning of the hybrid report. The position is
different where the exiraneous material affects the fairness of the report. The
principle was set out in characteristically robust terms by Lord Denning in Dingle v
Associated Newspapers Ltd [1964] AC 371 at 411.

“If a newspaper seeks to rely on the privilege attaching to
a parliamentary paper, it can print an extract from the
parliamentary paper and can make any fair comment on
it and it can reasonably expect other newspapers to do the
same. But if it adds its own spice and prints a story to the
same effect as the parliamentary paper, and garnishes and
embellishes it with circumstantial detail, it goes beyond
the privilege and becomes subject to the general law.
None of its story on that occasion is privileged. It has
"put the meat on the bones” and must answer for the

whole joint.”

10



As Arden 1] pointed out in Curistan that proposition is also supported by the
remarks of Kirby J in Chakravarti v Advertiser Newspapers Lrd (1998) 193 CLR 519

at paragraph 153.

“Ixcessive commentary or misleading headlines which
amount to commentary run the risk of depriving the text
of the quality of fairness essential to atiract the privilege.”

[34] There is a measure of ambiguity about the issue which the learned trial judge
was asked to decide in relation to statutory qualified privilege. On the basis of the
submissions made before us there was really no issue between the parties about the
fact that the First Article on its own was protected by section 15 of the 1996 Act. It
also seems clear that the learned trial judge examined the question of extraneous
material because at paragraph 33 he found no evidence of intermingling extraneous
material, embellishment, commentary or misleading headline which would deprive
the First Article of qualified privilege. That would suggest that he was making a
final determination on the issue of statutory qualified privilege in the context of the
First and Second Articles. As against that at paragraph 37 of his judgement he
suggested that if the plaintiff was able to show that the newspaper was adopting the
privileged material at its own statement then he could rely upon the contents of the
First Article. That paragraph appeared to leave open, therefore, the possibility that
the plaintiff could establish adoption in which case, of course, the privilege would be

lost.

[35] In order to determine the question of whether there was extraneous material
which affected the fairness and accuracy of the report the first step is to recognise
that the First Article did not specifically refer to the plaintiff. It is the plaintiff's case
that the PAC Report did not identify him as responsible for the failings identified
within the report. That is an issue to be determined at trial. The plaintiff maintained
that the Second Article had the effect of identifying him as bearing that
responsibility. We accept that such an interpretation was arguable and we also
agree that if that interpretation is correct then the Second Article had arguably
introduced extraneous material affecting the fairness and accuracy of the coverage of
the PAC report. If the plaintiff's case was accepted at trial we consider that the
privilege under section 15 of the 1996 Act from which the First Article would
otherwise have benefitted would be lost. In those circumstances we do not consider
that the issue of statutory qualified privilege can be determined at this stage and
allow the plaintiff's appeal on that issue.

11



[36] Finally, we note the observations in Curistan in respect of the concept of
adoption. We consider that the matter was helpfully addressed by Laws L] at
paragraph 88 and we agree with his analysis.

“Some care is I think needed in considering the concept of
adoption, discussed by Arden L] at paras 37-40. In a
sense the publisher who embellishes parliamentary
speech may be said to have adopted it: by “putting the
meat on the bones” he has made the allegation his own.
But I think it is misleading to characterise such a case as
one of adoption. Rather than adopting what was said, the
publisher has produced a critically different text. Since
what he has produced cannot be said to be a fair and
accurate report of parliamentary speech, the law gives
him no shield of qualified privilege. That is the whole
analysis of the case; no recourse to any such idea as
adoption is required.”

Malice

[37] Malice only arises in the event that the claim in qualified privilege succeeds.
The standard of proof of matters of dishonesty, bad faith and malice in civil
proceedings remains the balance of probabilities. There is, however, a cautious
approach to the evidence required to establish such matters. The rationale can be
found in a number of places and in relation to dishonesty and bad faith was set out
by Lord Hobhouse in Three Rivers District Council v Bank of England (No 3) [2003]
2ACL

“The law quite rightly requires that questions of
dishonesty be approached more rigorously than other
questions of fault. The burden of proof remains the civil
burden— the balance of probabilities—but the assessment
of the evidence has to take account of the seriousness of
the allegations and, if that be the case, any unlikelihood
that the person accused of dishonesty would have acted
in that way. Dishonesty is not to be inferred from
evidence which is equally consistent with mere
negligence. At the pleading stage the party making the
allegation of dishonesty has to be prepared to
particularise it and, if he is unable to do so, his allegation
will be struck out.”

12



[38] In respect of a pleading of malice in defamation proceedings a helpful
analysis of the approach was given by Eady ] in Henderson v London Borough of

Hackney [2010] EWHC 1651 (QB).

“33 It has been confirmed by the Court of Appeal in
Telnikoff v Matusevitch [1991] 1 OB 102 and in Alexander
v_Arts Council of Wales [2001] 1 WLR 1840 that, in order
for a claimant to succeed in proving malice, it is necessary
both to plead and prove facts which are more consistent
with the presence of malice than with its absence. This is

one of the reasons why, in practice, findings of malice are

extremely rare.

34 Tt is thus reasonably clear, as a matter of pleading
practice, that allegations of malice must go beyond that
which is equivocal or merely neutral. There must be
something from which a jury, ultimately, could rationally
infer malice; in the sense that the relevant person was
either  dishonest in  making the  defamatory
communication or had a dominant motive to injure the
claimant. Mere assertion will not do. A claimant may not
proceed simply in the hope that something will turn up if
the defendant chooses to go into the witness box, or that
he will make an admission in cross-examination: see
Duncan and Neill on Defamation at para 18.21.

35 It is not appropriate merely to plead (say) absence of
honest belief, recklessness or a dominant motive on the
defendant's part to injure the claimant. Unsupported by
relevant factual averments, those are merely formulaic
assertions. It is certainly not right that a judge should
presume such assertions to be provable at ftrial.
Otherwise, every plea of malice, however vague or
optimistic, would survive to trial. It would be plainly
inappropriate to move towards such an unbalanced
regime, since it would tend to undermine the rights of
defendants protected under Article 10 of the European

Convention on Human Rights.”

[39] In answer to this the plaintiff relied on the decision of Tugendhat j in Qadir v
Associated Newspapers Lid [2013] EMLR 15. That was a case in which the

13



newspaper published a report of court pleadings alleging fraud against the claimant.
There was evidence that the newspaper was aware that the claimant disputed the
allegations but it asserted that he had declined to comment. The judge concluded
that the claim in qualified privilege in respect of the article consequently failed
because of intermingling. A second article purported to be an account of the court
hearing in which it was suggested that the claimant had been guilty of fraud. The
report failed to mention an intervention from the judge indicating that there was no
evidence whatsoever of any fraud on the part of the claimant. Again the claim in
qualified privilege failed.

[40] The learned trial judge then considered the question of malice in the event
that he was wrong on qualified privilege. He declined to strike out particulars
alleging actual knowledge and recklessness which he held amounted to the same
thing. There is in our view nothing controversial about this. In that case there were
specific averments in relation to factual matters to support the assertions.

[41] The pleaded particulars of malice in this case are set out at paragraph 3.6 of
the reply to the defendant amended defence as amended on 19 December 2013. It is
asserted at paragraph 3.6(b) that Mr McBride, a journalist for whom the defendant
was responsible, published or caused to be published the words knowing they were
false or recklessly not caring whether they were true or false. The particulars
thereafter seek to sustain that assertion.

[42] The first particular is that Mr McBride received correspondence from DETI on
21 May 2012 to be read in conjunction with the PAC Report which clarified that the
plaintiff was Permanent Secretary until April 2000. We accept that this was neutral.
The second particular notes that the article entitled "Retired Top Civil Servants
Involved" correctly records that the plaintiff was Permanent Secretary until April
2000. That again was neutral.

[43] The third particular says that even a cursory consideration of the Report or
the chronology of main events at Appendix 3 to the NIAO Report prepared by the
Comptroller and Auditor General would have revealed that the only material event
that occurred in the course of the plaintiff's tenure was a letter of 21 December 1999.
The NIAO Report was published approximately 6 months prior to the PAC Report.
In substance this is an allegation that is equally consistent with carelessness or lack
of enquiry. In the fourth particular the plaintiff asserts that the misrepresentations
as to content and meaning indicate that Mr McBride had clearly read the Report.
There are, however, no particulars to indicate what precisely it was about the
content and meaning which gave rise to the inference. We do not accept, therefore,
that this particular advances the plaintiff’s case in malice.

14



[44] The fifth particular asserts that Mr McBride knew that the allegations did not
constitute a fair and accurate and that the allegations against the plaintiff were
untrue or that he was reckless. These are mere assertions. The sixth particular is
that there has been no offer of apology. The learned trial judge correctly indicated at
paragraph 20 of his second judgement that failure to apologise is not sufficient to
ground malice. The final particular merely indicates an intention to amend.

[45] Applying the legal principles set out above we consider that these particulars
do no more than raise matters which are either equivocal or merely neutral. We do
not accept that they are sufficient to raise a case that the defendant was dishonest or
had a dominant motive to injure. Accordingly, we strike out the pleading in malice.

Amendment

[46] The defendant contends that the amendment in respect of the Tweet by way
of a claim in innuendo introduces a new cause of action with the introduction of
substantially new facts after the expiry of the limitation period. We accept the
submission that the claim in innuendo constitutes a new cause of action (see
Grappelli v_Derek Block (Holdings) Litd [1981] 1 WLR 822). Article 73 of the
Limitation (Northern Ireland) Order 1989 makes provision for amendment by way

of the introduction of new claims.

“73. - (1) For the purposes of this Order, any new claim
made in the course of any action is to be treated as a
separate action and as having been commenced-

() if it is a new claim made in or by way of third party
proceedings, on the date on which those proceedings

were commenced; and

(b) in relation to any other new claim, on the same date as

the original action.

(2) Except as provided by Article 50, by rules of court, or
by county court rules, neither the High Court nor any
county court may allow a new claim within paragraph
(1)(b), other than an original set-off or counterclaim, to be
made in the course of any action after the expiry of any
time limit under this Order which would affect a new
action to enforce that claim.

For the purposes of this paragraph, a claim is an original
set-off or an original counterclaim if it is a claim made by

15



way of set-off or (as the case may be) by way of
counterclaim by a party who has not previously made

any claim in the action.

(3) Rules of court and county court rules may provide for
allowing a new claim to which paragraph (2) applies to be
made as there mentioned, but only if the conditions
specified in paragraph (4) are satistied, and subject to any
further restrictions the rules may impose.

(4) The conditions referred to in paragraph (3) are the
following-

(a) as respects a claim involving a new cause of action, if
the new cause of action arises out of the same facts or
substantially the same facts as are already in issue on any
claim previously made in the original action...”

[47] Order 20 Rule 5 RCJ make provision for amendment in the circumstances set
out in Article 73(4)(a) of the 1989 Order. The learned trial judge concluded that the
amendment arose out of the same facts or substantially the same facts as the matters
already in issue. We see no basis upon which to interfere with that conclusion and
we consider that he was perfectly entitled to exercise his discretion in the manner
that he did in relation to the application to amend. The appeal on that issue is,

therefore, dismissed.
Conclusion

[48] For the reasons given we have allowed the plaintiffs appeal on the issue of
statutory qualified privilege which should proceed to trial. We have allowed the
defendant’s appeal on the issue of malice and struck out that plea and dismissed the
defendant’s appeal in relation to the amendment.



